(Dramma Della Gelosia, 1970, Ettore Scola)
Da minha janela vejo o Bósforo todos os dias: divisões e correntes, agitações e marés. Tal como no homem, tal como no mundo.
domingo, 28 de junho de 2020
quinta-feira, 25 de junho de 2020
quarta-feira, 24 de junho de 2020
quinta-feira, 18 de junho de 2020
les plaisirs d'ici bas
"Nas memórias, Luis Buñuel dedica um capítulo ao que chama «les plaisirs d'ici bas». Ao contrário do que se possa pensar, o sexo não ocupa o primeiro lugar, mas vem depois do álcool e do tabaco. Buñuel diz mesmo que os dois últimos «acompanham muito agradavelmente o acto de amor. Geralmente, o álcool deve ser antes e o tabaco depois» e acrescenta que ficou muito contente com a desaparição progressiva e finalmente total do seu instinto sexual, mesmo em sonhos, nos últimos anos da sua vida. «Estou muito contente, como se me tivesse, por fim, desembaraçado dum tirano. Se Mefistófeles me aparecesse a propor uma recuperação do que chamam a virilidade, respondia-lhe: 'Não, muito obrigado, não quero mais. Fortalece, antes, o meu fígado e os meus pulmões, para poder continuar a beber e a fumar à vontade".
(João Bénard da Costa in Escritos sobre Cinema / Le charme discret de la bourgeoisie, 1972, L. Buñuel)
terça-feira, 16 de junho de 2020
terça-feira, 9 de junho de 2020
Every day is sweeter than before
(LP Bonnie Pointer, 1978)
"When the dawn creeps across my pillow
Curled up beside me, you angel in tangled hair
With the sweetest smile
No face has ever shown me
It would take most men a whole lifetime to know me like you do
Don't you know that I love you more and more
Every day is sweeter than before
It blossoms like a rose, blooming in the spring
More than anyone or anything
More than I can say, more than I can show
I love you babe"
Curled up beside me, you angel in tangled hair
With the sweetest smile
No face has ever shown me
It would take most men a whole lifetime to know me like you do
Don't you know that I love you more and more
Every day is sweeter than before
It blossoms like a rose, blooming in the spring
More than anyone or anything
More than I can say, more than I can show
I love you babe"
segunda-feira, 8 de junho de 2020
tryouts for the human race
(LP No. 1 In Heaven, Sparks, 1979)
"We're just a gleam in lover's eyes
Steam on sweaty bodies in the night
One of us might make it through
All the rest will disappear like dew
Pressure building, gettin' hot
Give it, give it, give it all you got
When that love explosion comes
My, oh my, we want to be someone
Steam on sweaty bodies in the night
One of us might make it through
All the rest will disappear like dew
Pressure building, gettin' hot
Give it, give it, give it all you got
When that love explosion comes
My, oh my, we want to be someone
(…)
We just want to feel the sun and be your little daughter or your son
We're just words that lovers use
Words that light that automatic fuse
When that love explosion comes
My, oh my, we want to be someone"
We're just words that lovers use
Words that light that automatic fuse
When that love explosion comes
My, oh my, we want to be someone"
come as you are
"To me, hip-hop says, 'Come as you are'. We are a family. It ain't about security. It ain't about bling-bling. It ain't about how much your gun can shoot. It ain't about $ 200 sneakers. It is not about me being better than you or you being better than me. It's about YOU AND ME, connecting one to one. That's why it has universal appeal. It has given young people a way to understand their world, whether they are from the suburbs or the city or whatever.
[…]
'Keeping it real' has become just another fad word. It sounds cute. But it has been pimped and perverted. It ain't about keeping it real. It's about keeping it right.
For example, rappers want to be so 'bling-bling'. Are you really living a luxurious life? Don't you have other issues? What things touch you? That's what we'd like to hear rappers speak about. Start a dialogue with people".
Excerto do prefácio de Kool Herc em Can't Stop Won't Stop (2005, Ebury Press), de Jeff Chang
quarta-feira, 3 de junho de 2020
Sopra o vento, sim, mas o tempo, esse, está ainda longe de ter terminado para Kilu, homem de rap adulto cuja melódica global, de uma notória melancolia (a condizer com as gotículas que “enchuvam” a capa do EP) e com um claro gosto pelo experimentalismo, vai sendo contrariada por uma naïveté cuja bondade a bolha de agressividade na qual arfa hoje o mundo tribalizado das redes sociais fez esquecer: um amor, digamo-lo para simplificar, ao próximo, uma fé primária, ancestral, na comunicação humana. Quase 20 anos depois de "Um Outro Lado da Versão", "Rotulado" pode e deve, pois, servir de mola para a recuperação e reavaliação de um dos segredos mais bem escondidos do hip-hop português.
No ípsilon da última sexta-feira, "Rotulado", EP de Kilas, perdão, Kilu
notes to self
Jeremiah Terminator LeRoy (J. Kelly) *
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Terra em Transe (1967, G. Rocha) ***
Contacto (1997, R. Zemeckis) **
The Wings of Eagles (1957, J. Ford) ***
La Corruzione (1963, M. Bolognini) ***
Io la conoscevo bene (1965, A. Pietrangeli) ****
Adua e le compagne (1960, A.Pietrangeli) ****
Il magnifico cornuto (1964, A. Pietrangeli) ***
The Great Dictator (1940, C. Chaplin) ***
terça-feira, 2 de junho de 2020
Thank you
Thank you for all that you gave me and taught me. I am forever greateful. I love you, folks.
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George Floyd, 25-05-2020, Minneapolis, USA
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